A Netflixnek hála, megtekinthettem az amerikai píszi-univerzum legújabb darabját. A film címe: Bird Box, magyarul Madarak a dobozban címen fut.
Vigyázat! Az alábbi szöveg CSAK SPOILERT TARTALMAZ!
Az alaphelyzet
Rusnya kórság üti fel a fejét először Romániában(!), majd Oroszországban(!): a látó embereket megdelejezi a Gonosz (tán Putyin?), akire ránéz, azt elragadják a szuicid hajlamok, és erőszakkal véget vet az életének. Az USÁ-t is eléri a jelenség, amikor megismerjük a mi 10 kicsi négerünket, akik egy lefüggönyözött házba menekülnek. Egyedül a szem bekötése vagy a ház ablakainak elsötétítése védheti meg őket…
A szereplők
- a buzi ázsiai, akinek „férje” van, bár ő nem kerül elő a film során
- a pufi afro-amerikáner, aki bolti eladó a közeli szupermarketben, és mellesleg az eszkatológia autodidakta szakértője
- a fiatal latino rendőrnő (vagy csak annak vallja magát, hogy beengedjék a házba)
- a tökéig kivarrt testű, fiatal, de mindig fickós fehér punk
- az ellenszenves, bár fiatal, de kinézetre előnytelen külsejű, kövér nő, aki babát vár, és a férje állítólag vadászrepülő
- egy nyugger nyanyus, aki katasztrófahelyzetben bármikor levezet szimultán két szülést
- a nagypofájú, fehér, heteró, cisznemű nyugdíjas férfi, aki a film első 10 percében elveszíti imádott feleségét, de – tegyük hozzá, teljesen életszerűen -, a 12. percben már napirendre is tér felette
- a diliházi fehér őrült férfi
- a (beton)kockahasú útépítő fekete, aki mellesleg a teljesen igazságos iraki háború veteránja
- az állapotos, de a megtermékenyítő apa által elhagyott szingli, aki avantgárd festőnő; ő az első 10 percben a nővérét veszíti el, de mentális regenerálódása hasonló gyorsasággal megy végbe, mint a Nagypofájúnál
Ez bizony Agatha Christie 10 kicsi négerének alaphelyzete: tízen egy kecóban, akik kisvártatva elkezdenek hullani, mint a legyek.
1. A vágottszemű buzeráns kitöri a nyakát
Az ázsiai csávó bevállalja, hogy lekötözve, a térfigyelő kamerán keresztül szembenéz a Gonosszal. Reméli, hogy úgy nem árt meg neki. Téved. Viszont ezzel áldozatot hoz a többiekért.
2. A pufi afro-amerikáner eladó feldobja a bakancsot
Egy lefestett ablakú Cherokee-val és az autós navigáció segítségével páran a házból elvergődnek a következő szupermarketig, hogy feltankoljanak kajából, piából. Ámde előkerül egy őrült óriás, aki ki akar törni a fagyasztóhelyiségből, ám a pufi eladó visszalöki, és magával együtt bezárja a tagot a frizsiderbe. Most egy fekete dobta oda az életét a közért…
3.-4. A fiatal nő és a punk eltűnik
Ugyan rés a politikai korrektség falán az egy darab latino nő, mivel egymagában nem reprezentálja az USA rasszok szerinti valós megoszlását, ám a karakter arra jó, hogy összeszűrje a levet a semmirekellő, hereverő fehér punkkal, és együtt lepattanjanak az egyetlen használható járgánnyal. Többé nem hallunk róluk, de mérget vehetünk rá, hogy nem jutnak messzire, és nem ágyban, párnák közt végzik.
5.-7. Az ellenszenves dagadék saját, valamint a Nagypofájú Fehér és a nyanyus fejére hozza a bajt
A Nagypofájú Fehér ugyan felhívja a figyelmet, hogy eddig bárkivel kívülről kapcsolatba kerültek, arra csúnyán ráfaragtak, a dagadt nő mégis beenged egy rimánkodó őrültet. Neki köszönhető az újabb három hulla: a dagadt 5 perccel kisbabája megszületését követően kiugrik az ablakon, a nyanyus saját magát szurkálja nyakon ollóval, míg a legtökösebb fehér szereplőt, a Nagypofájút, az őrült döfi mellbe.
8. A diliházból szabadult felszabadító
Mint kiderül, az őrültek immúnisak a kórra. Viszont a közeli elmegyógyintézetből szabadult, és a társaságba beférkőző tag mindenkit szeretne összehozni a Gonosszal. Jó szándékú igyekezetének végül a kockahasú iraki veterán és shotgunja vet véget.
9. Aki túlélte az iraki őrületet, de az őrültekkel nem bír
Öt évvel később a házba, ahol a festőnő kockahasú kedvesével, és a két 5 éves gyermekkel (egy saját, egy a dagadté) éli a patchwork családok semmihez sem hasonlítható életét, újabb őrültek érkeznek gépkocsikon. A feka feltartja a genyókat, amíg a nő meglép a két gyerekkel. A veterán bekötött szemmel is lepuffant öt rohadékot, mielőtt maga is megőrülve a fejéhez emeli a fegyvert…
10. A festőnő, a bekötött szemű vadvízi evezés világbajnoka
A két gyermekkel, de ismét szingliként, csónakkal, bekötött szemmel két nap alatt leúsztatnak egy vad folyón, míg elérik az walkie-talkie-ból szerzett információk alapján a Safe Place-t.
Összegezzük az eddigieket:
szereplő |
nem |
rassz |
szexuális orientáció |
jellem |
fő tulajdonság |
Meleg ázsiai |
férfi |
ázsiai |
buzi |
pozitív |
önfeláldozó |
Afro-amerikáner eladó |
férfi |
afro-amerikai |
ismeretlen |
pozitív |
önfeláldozó |
Fiatal csaj |
nő |
latino |
heteró |
negatív |
önző |
Kivarrt punk |
férfi |
fehér |
heteró |
negatív |
önző, here |
A Dagadt |
nő |
fehér |
heteró |
pozitív |
naiv, jóságos |
Öreg nyanyus |
nő |
fehér |
ismeretlen |
pozitív |
jóságos |
Nagypofájú |
férfi |
fehér |
heteró |
negatív |
nagyon önző nagyon kirekesztő nagyon hímsoviniszta nagyon piás |
Őrült |
férfi |
fehér |
ismeretlen |
negatív |
nem normális |
Szingli festőnő |
nő |
fehér |
heteró |
pozitív |
okos jó anya és szerető jó festő vakon is jól evez |
Iraki veterán útépítő |
férfi |
afro-amerikai |
heteró |
pozitív |
önfeláldozó erős jó apa és szerető ügyes melegburkoló |
A Safe Place
Mi más lenne a biztonságos végcél, ahová maradék hőseink megérkeznek, mint egy vakok intézete? Tök logikus, hiszen ők nem tudnak szembenézni a látás útján ártó Gonosszal. A hely olyan, mint a jehovák Őrtorony c. kiadványában a Paradicsomot ábrázoló, rajzos giccsparádé: kimeríthetetlen élelmiszerkészletek, mindenki, látók és nem látók, folyamatosan mosolyognak, boldog gyermekek szaladgálnak föl s alá, madarak csivitelnek a futónövényekkel leárnyékolt lugasban. És tán még a párduc is együtt tanyázik a gödölyével, és az oroszlán szalmát eszik egy csöndes sarokban, de ezt már nem tudjuk meg, mert közben véget ér a film.
Mi pedig felsóhajtunk, és elraktározzuk a tanulságot: a fogyatékkal élők és az elnyomott kisebbségek a föld sója, ők az emberiség megmentői.
A fehér heteró férfiak pedig csak élősködnek, elnyomnak vagy totál őrültek, tehát régen megérettek a pusztulásra. Mégis ott a halvány reménysugár: ha az nehézsorsú fehér nők nem pofáznak sokat, de húzzák az evezőket, kaphatnak még egy esélyt.
Igaza van a szerzőnek. Ott ahol ő él – Bivalybasznád és Hegyhátganaj közt félúton – a fenti karakterek egyikével sem lehet találkozni. Felháborító, hogy összetettnek és drámainak meri bemutatni egy film a világot!
Hollywood társadalmi jövőképre és egyes “érzékenyebb idegrendszerű” személyek jelenlére, gyakorolt hatása nem elhanyagolható.