Még emlékszem milyen undorral vegyes gyönyörűséget találtam abban, ahogy a Gyurcsány kormány egymás ellen uszította a különböző munkavállalói ágazatokat. Jött egy kis megrendelt média-háttérgyűlölködés, és azonnal meg is fejelték egy kormányzati megszorító-csomaggal. Így építették le az egyes vasútvonalakat, mert mennyi pénzt visz el, és milyen büdös a vasutasok lába. Aztán hopp, be is zártak néhány szárnyvonalat, a társadalom többi része meg örült, hogy na, végre megkapták, az én pénzembül, ezeknek… Így zárták be aztán a postákat is, meg a gyógyszertárakat, iskolákat. Majdnem ráment a vidék. Mindig volt egy bűnös, akit meg kellett leckéztetni. Akkor örültem, hogy ennek vége szakadt. Aztán most íme, kiderült, Ösztönös Árpád is eltanulta ezt.
[title size=”1″ content_align=”left” style_type=”single solid” sep_color=”#dd9933″ margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””][/title]
Tanárt gyűlölni talán az egyik legegyszerűbb dolog a világon. Egyrészt ugye a mi adópénzünkből élnek. Aztán meg az lenne a dolguk, hogy az otthon meg nem nevelt kölköket erkölcsileg, szociálisan, és tulajdonképpen minden téren helyre tegyék, viszont nehogymár csúnyán beszéljenek azzal a zseniális kölökkel. Szóval szülői elvárásokból és agresszióból is jóval többet kapnak, mint a gyerekek.
Aztán ugye kis pénz-kis foci, és még mázli, hogy vannak, akik szerelemből vagy részben családtervezési célból választják ezt a pályát, mert a többi csak azért tanár, mert máshova nem kell.
Szóval ez a réteg kb. olyan lelkesedéssel tanít, mint ahogy Mancika fölveszi a telefont a hivatalban. Csak Mancika hivatali dolgozó, mögötte ott a hatalom. Az iskola ellenben korábban az örökösen forráshiányos önkormányzatnak, most a KLIK-nek van kiszolgáltatva. Lehet különben a tanárok zsebében kotorászni, csak ameddig egy csaposlány, vagy a legbunkóbb pincér a kétszeresét viszi haza hóvégén, addig ez kommenista rinya.
Az összeöntögetett sört meg a kávé mellől nem lespórolt féldeci vizet honoráljuk jobban, vagy azt, hogy a gyerek megtanul írni, meg számolni?
Emellett ott van a rengeteg adminisztráció, persze, aki még nem csinálta, az nyilván csak beszél róla, de a lényeg, hogy most már nem elég azt is dokumentálni, hány légy repült be a tanterem ablakán, hanem folyamatosan önreflektálni kell, és nem mellesleg még a másik tanárt is figyelni kell, sőt véleményt is kell róla mondani.
Gyűlölni nagyon egyszerű, és erre nagyon ráérzett a politikusi réteg. A tanári elégedetlenség hullámian azonnal feltűntek a baloldal rissz-rossz szerencselovagjai, de ez nyilván alap. Ami ennél sokkal gusztustalanabb, ahogy jobboldalon azonnal elkezdtek sorosozni, meg komcsitanározni. Ez a buta terelés oda fog vezetni, hogy egy jó nagy tüntimozgalommá dagad az egész, végre lehet vonulni az utcán, és akkor végre kiordibálhatja magát az elnyomott az amúgy senki által nem érdekelt ellenzék. A tanárok összefognak a taxisokkal meg Vágó Istvánnal, Áginéni elmond egy beszédet, írnak Brüsszelbe, Kunhalmi egész mondatot próbál fogalmazni – meg a szokásos. Megéri, tényleg.
Azt be kell látni, hogy az iskolákat, meg egyébként a közintézményeket úgy általában a gyurcsányista vadkapitalizmus küldte az eladósodásba. Gyurcsány semmivel nem törődött, csak azzal, hogy minden eladósodott állami szereplőt a haveri bankokhoz irányítson egy kis devizahitelért. A Fidesz erre meglépte, amit kellett, központosította a rendszert, hogy rendezhesse az adósságokat, és igyekezett kiiktatni annak lehetőségét, hogy mégegyszer előfordulhasson egy ilyen eladósodás.
És létrehozta a hihetetlenül bürokratikus, lassú és rosszindulatú, bürokrata KLIK-et, ahová sokan úgy ültek be, hogy életükben az oktatáshoz még csak közük sem volt.
A Klik tökéletesen érzéketlen bármiféle iskolai probléma iránt, különösen, mivel egy nyomtatópatront, vagy egy csomag krétát is egy hónap késéssel küldenek ki. A Klikben jó sok bürokrata dolgozik, akik pontosan tudják, hogy fölfelé nyalni, lefelé meg rúgni kell. Én tényleg nem is csodálkozom, ha Balog azt állítja, nem is tudott a problémákról, bár nem írom a javára. Az állam- és közigazgatásban 26 év nem volt elég, hogy beszivárogjon a demokrácia, a tudatosság, a vállalt felelősség. Amikor ki kell nyitni a pofát és szólni, ahogy pl. egyedül a rendőrök képesek. Ott, ha kell még egy státusz, mert sok helyen lehet trafizni, akkor ezt írják bele az éves költség-megigénylésbe. A KLIK-nél meg azt, hogy minden tökéletes, az igen tisztelt politikus egy csodát hozott létre, köszönjük, hogy részesei lehetünk ennek a varázslatnak – aztán nincs kréta és nincs befizetve a gázszámla.
A KLIK-el igenis le kell számolni, és visszaállítani a közoktatásban a fenntartói autonómiát és felelősséget, mögötte megalapozott számításokon alapuló állami finanszírozással.
A Klik ugyanis barbár módon fog racionalizálni azon a területen, amit nem is ő végez. Azaz az oktatásban. Összevon, felszámol, átszervez. Cserébe alkalmaz még néhány menedzsert, hogy levezényeljék. Az egész kezd hasonlítani az SZDSZ-féle racionalizálós időszakra, amely különösen a vidéket veszélyezteti. Egy falunak az életét, a jövőjét jelenti, van e ott iskola. Mert attól lesz ott értelmiség. Attól marad néhány fiatal, aki családot alapít. Ez éppúgy a jövő Magyarországának kérdése, mint a lakástámogatás. Meg kell fizetni az árát, mert különben nem marad más, mint egy nagyfejű Budapest, egy óriási KLIK-adminisztráció, amelynek ágán ványadtan, alultápláltan kornyadoznak a vidéki falvak iskolái. Aztán szépen sorban lepotyog mindegyik.
A tüntiztető aktivistáknak nem kell felülni persze, de tanárok tízezreinek tiltakozása talán kifejez valamit, amiből érteni kell. Azt a sorrendet kell betartani, hogy a diák az első, aztán jön a tanár… A többin meg osztozzon a maradék.
“A tanárok összefognak a taxisokkal…” Jól értesültnek tetszik lenni:)
Az önállóságról talán elég annyit,hogy amennyiben valaki fizet neki és nem is minimálbért,annak azért lehetnek elvárásai. A KLIK-ről nem lehet véleményem,mert nem tudom,hogy valóban vízfej,vagy sem. A tanarakról azért régebben is meg volt,és mai napig meg is van a véleményem. Különös tekintettel a nyári és egyéb szünetekért tanító egyedek okán. És rendkívül sajnálom azokat a valóban dolgozó pedagógusokat,akik seggnyalás helyett a diákokkal foglalkoznak. Többnyire a tanulmányi versenyeken szoktak bizonyítani a diákjaik.
És még valamit. A nyugdíjas tanárok továbbfoglalkoztatása azzal jár,hogy a pályakezdő nem tud elhelyezkedni. Csak egy példa. Egy gimiben 2 nyugdíjas tornatanár pergette élete napjait. Remélem nem kell végigsorolnom,hogy melyik tárgyakból volt még nyugdíjas. Egyetlen kivétel a matektanár volt,Neki valóban nem lett volna még pályakezdő utódja sem.