Pályaválasztási tanácsadó


Vannak unalmasabb dolgok is a Földön, mint a rendszeresen végzett, monoton munka – ezek egytől-egyig az egyetemeken találhatóak meg, hogy ezzel is leszoktassák az ifjúságot a lustaságról, a munkakerülésről. Átnéztük, miféle értelmetlen képzéseket kínálnak némely magyar képzőhelyek, hátha valamely olvasónk – miután hivatásos aktivistaként és wannabe forradalmárként csalódnia kellett – később Londonban szeretne mosogatni humánértelmetlenségiként.

[rule style=”rule-dotted” ]

Először a Pázmány andragógiájánál akadtunk el, de gyorsan kiderült, hogy a máshol (pl. az ELTE-n) is tanított szak. Ugyan unalmas, de értelme állítólag van: a felnőttképzésnek nagy szerepe lehetne abban, hogy munkára szoktassa a faluvégen lakó polgártársakat. Igaz, többnyire városiak és állami alkalmazottak végzik el a magasabb bérkategóriába sorolás kedvéért, és az sem tiszta, hogy minek elsajátítani az oktatás módszertanát, ha nincs a fejedben olyan tudás, amit le is tudnál oktatni, de semmi nem lehet tökéletes, amit ember alkotott.

Így tovább léptünk, egészen a szabad bölcsészetig, ám abban olyan, hagyományos köldöknéző dolgok taníttatnak zanzásítva, mint filozófia, esztétika, művészettörténet, ami egy képzési szinttel lejjebb még egyszerre volt kreativitás-gyilkos őrület, időrabló lexikális tudás és elnyomó gépezet. Így BA-ra le- vagy felbutítva sem nem biztos, hogy van értelmük, de akármilyen köldöknéző dolgok is, kevésre mindig szükség volt belőlük, a középiskolai tananyagot meg mindig érdemes megismételni egyetemnek hazudva. Diákigazolvánnyal még a sör is olcsóbb, és ha anno tanultál, akkor túlzott megterhelést nem jelenthet egy szabadbölcsész BA.

Azt mondjuk nem tudjuk, mi értelme BA-s szabad bölcsészet specializációjaként filmelméletet és filmtörténetet tanulni, de megértjük, hogy akit nem vettek fel rendező szakra meg színésznek, annak ez a surranópálya. Ha később rendeznie is sikerül, akkor reklámfilm-készítésből megélő tisztes szakember lesz belőle, ha nem, akkor olcsóért fogja írogatni a helpdeskes meló után a filmkritikákat a filmlapokba, ami szintén nem baj, nekik köszönhetően nem ültünk be a moziba az új Ikszmenre.

Az ELTE Tátikáról köztudott, hogy a demokratikus ellenzék utolsó mentsvára, legalábbis eszmeileg, valamint hogy itt él tovább búvópatakként a marxizmus. Úgyhogy különösebb bemutatás tárgyává nem tennénk a tátikás szociológiát. Ám az MA-szakok közt találtunk egy olyat, hogy: „Közösségi és civil tanulmányok mesterképzési szak”. Ez az izé két szék között a földre esik: „Bár praktikus, gyakorlati megközelítéseket alkalmaz”, nem kíván „menedzsment” szak lenni.

„A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik a civil társadalom és benne a nonprofit szektor jelenlegi nemzeti, európai és globális jelentőségének és szerepének ismeretében képesek a civil szervezeti életben, a hazai és nemzetközi hálózatok működtetésében, a menedzsmentben és a támogatásszervezésben eredményesen tevékenykedni.”

Magyarán olyan, mint a kommunikáció szak 15 évvel ezelőtt: kicsi pszichológia, kicsi nyelvészet, kicsi tévé-rádió-újság, meg kicsi filozófia meg kicsi szociológia, egyik sem ér semmit, közösen viszont „interdiszciplináris”, ami arra jó, hogy értelmesnek látszol tőle, félálomban képes leszel lenyűgözni a fodrászod mellett dolgozó manikűrös lányt. Vagy lehet belőled a következő Jámborandrás a Kettősmércén.

A dobogós hely minden bizonnyal a CEU Gender Studies-é. Nyilván kötelező volt rápillantanunk, a kurzuskínálattal simán viszi is a hülyeségaranyat. Közép-Európában például sok értelme lehet a Colonialism and Postcolonialism tárgynak, hacsaknem az orosz terjeszkedést kívánjuk vizsgálni a huszadik század második felében. Erre a tárgyra viszont beülnénk: Comparative Masculinities: Categories and Practices. Hátha tanulunk valami újat, hogy a kertben újítgatott motorunk, és a hátul képzett szilvaízhez hasonló borszakértelmünk mellett mitől lehetnénk még vonzóbban a csajok számára.  Már ha erről szól és nem mi értettünk félre valamit.

Ellenben érthetetlen és kissé kirekesztő módon a Comparative Feminities-t nem indítanak, pedig ott szívesen kutatnánk, van is némi szakmai gyakorlatunk, de törekedjünk a teljességre. Például se leszbikus, se vietnami csajunk nem volt még, pedig rajta van a bakancslistán.

Azon kifejezetten meglepődtünk, hogy a diskurzus kifejezést újragondolták a feministák: Feminist rethinkings of the concept of ‘discourse’. Ajánljuk még újra gondolásra a „narratíva”, a „struktúra” és a „feminizmus” szavakat. Aztán az újragondolást is érdemes volna újragondolni, nehogy fasisztának tartsanak minket a haladó barátaink.

Erről először azt hittük, új Eurovíziós dalcímet olvasunk, azok szoktak ilyen értelmetlenek lenni: Gender, Sexuality, and the Non/Human. A dolog kb. arról szól, hogy kotont használni a koton kihasználása: „This course explores how human relationships with the non/human are interlaced with various forms of difference and of power relations – such as sex/gender, sexuality, race, and disability, as well as capitalism and political ecology.” Már látjuk magunk előtt a laptopjaink jogairól és emancipációs igényeiről szóló kurzust, majd hogy a hallottaktól felhevülve a hallgatók demonstrációt szerveznek a laptopok érdekeiért. De a plüssállatok örökbefogadási jogairól is lehetne rengeteget vitatkozni egy kézműves rozéfröccs mellett.

A Making of the Modern Body például a nyugati és a koloniális testek közti különbséget vizsgálja. Ez mondjuk érdekes lehet, bár mi inkább a nyugati-koloniális helyett a férfi-nő megkülönböztetést preferálnánk. Egyébként a feketékre nézve nem sértő, hogy lekoloniásozzák őket?

Valahogy úgy éreztük, a Gödöllői Agrártudományi Egyetem szakjait már nem tekintjük át. A kertvégi zöldséget megtermesztjük nagyanyánk útmutatásai alapján.


  Bernard Gui

5 hozzászólás

  1. Klassz:)
    A Gödöllői Agrár ma már Szent István Egyetem, és indít andragógiát.
    Mondjuk nekem az “Egzotikus állatok tartása és tenyésztése” sokkal szimpatikusabb, és használhatóbb is a kígyóvállú tátikások kezelésére.

  2. ez a soros egyetem nemsemmi, mondjuk a nyugati egyetemek kurzusai kozott is ilyeneket lehet olvasni.
    Csak arra lennek kivancsi hogy akik folyamatosan orjongenek es altudomanyt uvoltoznek az osmagyarsumir, ufosziriusz atlantiszezoterikus nullenergia youtube videok, honlapok es konyvek miatt azok, hogy-hogy nem uvoltoznek ezekert?

  3. moha medalion

    A jövő században már a laptopoknak is lesznek jogaik? De ugye a pécészámítógépbe bele lehet még rúgni 1 hatalmasat ha nem működik normálisan, ugye lehet???
    beszarás, hogy milyen taigetosz-pozitív emberek vannak, ennyi idiótát 1 rakáson…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük