Biztos, hogy a norvégok a hülyék?


Álmélkodva vettem észre hajnali délben, hogy nagyrabecsült Stumpf kollégából is kitört a bosszúszomjas magyari kisember. Breivik szándékosan, tervezetten, az elmebetegek beszámíthatóságával elkövetett egy óriási bűncselekményt, 77 ember meghalt. A probléma, amin valamiért nem tudunk átlépni, a következő: ott, velünk ellentétben igazi jogállam van, vagyis nem változtatnak jogszabályt azért, mert valami szokatlanul brutális történt. Legalábbis nem azonnal.

[rule style=”rule-dotted” ]

Az, hogy minden más európai országgal együtt kulturális öngyilkosságot készülnek elkövetni a migrációs, vagyis teljesen más kultúrájú, netalán kultúrát teljesen nélkülöző emberek tömeges beengedésével, más lapra tartozik. Itt viszont az egyik lappal foglalkozunk.

Első probléma: Valaki egy bűncselekmény elkövetése után azért kerül börtönbe, mert

[list] [li]meg kell nevelni[/li] [li]el kell szeparálni[/li] [li]megtorlást kell vele alkalmazni[/li] [/list]

Mindezen célok tekintetében is érdemes mérlegelni mi mennyibe kerül társadalmilag: Elgondolkodott valaki azon például, hogy egy 2012-ben tényleges életfogytra ítélt ember 60 év alatt mennyibe kerül nekünk? Ki fog még arra emlékezni, hogy ki volt mondjuk Magda Marinkó 2072-ben? A norvégok elgondolkodtak, és azt mondták, hogy tulajdonképpen semmi értelme beláthatatlan ideig valakit lecsukni, tekintettel arra, hogy az túl költséges és az első két célt nem teljesíti.

Zárójeles példázat következik.

Kiss László ügy: 1961-ben valaki valamit elkövetett, tételezzük fel, hogy tényleg elkövette és nem csak a megcsalt belügyes pali bosszújáról volt szó, DE azóta eltelt 55 év, és mint kiderült, elég volt neki a három év a börtönben és megjvault. Sőt, csodálatos karriert futott be, mint megjavult ember, hasznára vált az őt visszafogadó közösségnek. Most gondoljanak bele a kortárs Kiss Lászlók életébe. Bekúrják őket tizenvalahány évekre a Kalányos Nítendók mellé, ahol 4-5 képesítést szerez bűnözésben, majd visszaengedjük. Biztos, hogy a norvégok a hülyék? Zárójel vége.

De úgy egyébként elgondolkodott valaki például azon, hogy mi az a jogbiztonság?

Vegyünk egy más jogterületről egy példát.

Képzeletbeli Gyöngyösalsópöcsön bevezetik a vasárnapi zárva tartást a nagy és nem annyira családias üzletekre. Fellelkesülnek a kisboltosok, befektetnek új standokba, felveszik Pirikét az unokahugit, hogy adjon el még több répát. Esetleg, egy hirtelen ötlettől vezérelve még banki hitelt is felvesznek. Majd egy év múlva eltörlik az egészet, mert a kormányzat méltóztatott beszarni egy közvéleménykutatástól. Vajon ki fogja megtéríteni a kisboltos kárát? És Pirike pedig utcára menjen? Úgy tartozik ez ide, hogy ha valakire azonos jogok vonatkoznak, akkor azonos jogok vonatkoznak, ugyanis a leghíresebb norvég elmebetegre is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a többi norvég elmebetegre. Vagyis: számíthatnak az államra, hogy az nem fog külön az ő média- és kisemberkompatibilis szétbüntetésére külön törvényeket hozni.

A társadalomba való visszavezetésről méltatlanul kevés szó esik.

Norvégiában körülbelül 20% a visszaesők aránya. Magyarországon ez körülbelül 40-45% és ebben a látencia bőven benne van. Vagyis minimum kétszer olyan rosszul csináljuk, mint a norvégok. Ismét fel kell tenni a kérdést: vajon tényleg a norvégok a hülyék?

Érdemes elgondolkodni azon, hogy mi a cél.

Hasznos embereket akarunk még egyszer, vagy csupa visszaesőt, aki a lehető legszarabbul érzi magát a börtönben, de cserébe rengeteg pénzbe kerül, ami soha nem fog megtérülni. Ismét felhívnám Kiss Lászlóra a figyelmet! A sok faszkupak még ma is, 55 év elteltével is tovább büntetné, mert kevesli a 3 évet. Pedig az a 3 év pont elégnek, Kiss László meg minden szempontból sikertörténetnek bizonyult. Kivéve egy szempontból, a Blikk-olvasó, vérgőzős kisember szempontját. Fel kell tennünk a kérdést: tényleg a norvégok a hülyék?

És ezen nem változtat az sem, hogy néha van egy-két elmebeteg őrült. Mert elmebeteg őrültek mindenhol vannak, Matuska Szilveszterek nálunk is felbukkanhatnak a jövőben. Attól még nem kell új büntetőtörvénykönyv, sőt nem kell a liberális jogállam haláláról szónokolni, ami nem véd meg bennünket. Ugyanis a liberális jogállam nem a racionalitástól liberális; az attól, hogy őrült liberálisok hülyeségeket követelnek. De álljunk meg egy pillanatra: attól, hogy van sok hagymázas őrült nyugati politikus, mégis egész jól sikerült egész eddig csinálni a dolgaikat, talán bizonyos kérdésekben inkább tanulhatnánk tőlük.

És még  valami: az életfogytiglannál bizony az akasztás is humánusabb büntetés. Előbbinek igen, az utóbbinak nem vagyok ellen. Breivik esetében – amúgy is háborús cselekménynek értékelte az általa végrehajtott tömeggyilkosságot – simán elő lehetett volna venni a nürnbergi példát és fellógatni. De ha nem így döntöttek, akkor utána tényleg felesleges kínozni. Ha meg a fejlettnyugati Norvégiában a Playstation 2 és a műanyag evőeszköz kínzásnak számít, az egyrészt elmebeteg tömeggyilkosok esetében is az, másrészt nem ők a hülyék, hanem mi élünk szarul. Nálunk már egy poloskamentes matrac is luxus, de ezért ne őket nézzük le…


  Piréz Róbert

"A bloggolás a háború folytatása más eszközökkel" Robert von Pirezewitz

7 hozzászólás

  1. CrawlingChaos

    Ez a megközelítés az utilitirasita etika. Az utilitarista társadalomszerveződés alapgondolata, hogy mindent abból a szempontból kell megítélni, hogy a társadalom összhaszna nő vagy csökken, és mivel a képletben sok nehezen, vagy szubjektíven értékelhető változó van, célszerű a pénzben nominálható hasznosságokra koncentrálni.
    Egy ilyen megközelítés szempontjából elítélünk valakit (erkölcsi ejnye-bejnye), majd minél gyorsabban visszaküldjük a társadalomba, hogy “termeljen”, és növelje az összhasznosságot. Ha nem így teszünk, akkor az elítéltet el kell tartani, ami csökkenti az összhasznosságot.
    Mi ezzel a probléma? Gazdasági szempontból, és jogilag látszólag semmi. A jog szerint ki lehet szabni bármilyen bűncselekményre a btk. szerinti legkisebb büntetési tételt, abból lehet engedményt tenni jómaga viseletre nézve, lehet amnesztiát adni. Ez az etika lehet jogos. Vajon, hogy morális-e? Védi-e ez a rendszer az áldozatokat? Elrettent-e ez a bűnelkövetéstől? Vajon statisztikai kérdés-e, hogy a 77 embert megölt Breivik, ha házi őrizetben folytatja az életét, vagy szabadlábra kerül, akkor csak 20% az esélye az ismételt bűnelkövetésnek?
    Gazdasági szempontból a legkirályabb dolog az lenne, ha bezárnánk az összes börtönt. Ha valaki külföldiként követ el bármit, attól elkobozni amit lehet kárenyhítés címén, és ki kell utasítani. A hazai állampolgárt meg vissza kell küldeni a társadalomba dolgozni, és a fizetéséből levonni a kártalanítást, és utalni az áldozatoknak, vagy azok utódainak. Nem lenne szuper dolog? Nem kell börtön, mindenki él, dolgozik tovább, az áldozatok kapnak pénzt, elvégre is a “hasznosság” számít nem? Megerőszakolnak? Társadalmilag megállapítjuk, hogy ez hány jó magyar forintot ér. HÁrman erőszakolnak meg? Azt is beárazzuk! Meg is vernek, elveszted az eszméleted? Beárazzuk.
    Akarunk-e egy olyan társadalmat, mint ami az Időgép című filmben látható: ahol az emberiség két részre szakad: egy föld feletti és egy föld alattira. Utóbbiak időről-időre rátörnek az előbbire, magukkal ragadnak párat közülük, akiket megesznek, magukévá vagy rabszolgává tesznek, de egyébként két támadás között elég szép és kiegyensúlyozott az élet. Elfogadható-e tűrni következmények nélkül a támadásokat, mondván végül is ez az ára, hogy ők is létezzenek a föld alatt, meg mi is létezzünk a föld felett: nem túl jó, hogy hetente rajtunk ütnek, de még mindig jobb, mintha egyszerre egymásnak esünk és kiírtjuk egymást. Tulajdonképpen csak a bizonytalanság rossz ebben a helyzetben. De erre is van megoldás: sorsoljuk ki az áldozatot, akkor senkit nem ér váratlanul. Sorsoljuk ki minden héten, kit fognak a földalattiak majd megenni, megerőszakolni, kirabolni, rabszolgává tenni. Akiket kisorsolunk, a falu szélén várják majd sorsukat, megússzuk a fejetlenséget, a káoszt, a kapkodást. Az a pár ember érzi majd csak magát kicsit rosszul akit kisorsolunk, de az összhaszon így sokkal jobb, mintha szervezetlenül történik ugyanez, és kiesik egy napi munka az életünkből. Sőt, még tovább fejleszhetjük a dolgot: majd csinálhatunk felméréseket! Megevésre olyanok közül sorsolunk majd, akik elunták az életet! Nemi erőszakra, akik szeretik a szexet! Kirablásra, akik amúgy is sokat ajándékoznak a közösségen belül! Rabszolgamunkára a munkamániásakból! Ez szuper lesz!
    Polgártársak? Megszavazzuk?!

  2. Ez az írásod leverte nálam a lécet. Eddig a kedvenceim közé tartozott a Tutiblog, innentől már figyelni fogok.

  3. Ilyen embertől mint Breivik mégis milyen hasznot várunk, illetve milyen módon integrálható vissza a társadalomba? Kb egy hasznát látnám, ha valami norvég halálkommandó élén az ISIS ellen küldenénk, mert lőni azt tud.
    Kiss Lászlóról meg ha feltételezzük, hogy elkövette amit, és megbűnhődött érte a jog szerint, simán feltételezhetjük azt is hogy ugyan olyan szexuális ragadozó mint volt, és társadalmilag hasznos munkája mellett ugyan úgy tehetett tönkre életeket mint előtte.
    Arról hogy mennyire kell apellálnunk arra, hogy a nyugati politikusok jól csinálják amit:Schengen évtizedeken keresztül működött, az első komoly kihívással a közelmúltban találkozott és már károkat szenvedett. El se merem képzelni ha az EU pl egy világháborús szituációban találná magát, fennállása óta először, hogyan reagálna.

  4. A több ezer éves arab kúltúrákban a lopásért is nagyobb büntetés jár, mint itt a nyugati liberális gondolkodásban. Nincs teljes szabadság, de rend van – s ez a lényeg.

  5. Álmélkodva vettem észre,hogy ilyen írás is megjelenik itt.

  6. Ritka gyenge cikk.
    Tudom, manapság már nem számítanak olyan apróságok, mint a fogalmak helyes értelmezése, de engem zavar, ha ilyeneket látok:
    “el kell szeparálni
    megtorlást kell vele alkalmazni ”
    Szeparálni kell. Ebben a kifejezésben már benne van, hogy el kell különíteni.
    Megtorlást kell vele SZEMBEN alkalmazni.
    Persze lehet, hogy én vagyok túl igényes.

  7. Vaskó László

    Rém gyenge erőltetett az érvelése. Tömeggyilkost hasonlít, szexuális erőszaktevőhöz. Gazdag országot, szegény országhoz. Két különböző országnak, “jogosan” különböző a hagyománya. Csak azt nem tudom, hogy ezt mint magyar, kisebbségi érzésből teszi, avagy avagy gőgös fensőbbségtudatból. A jelzői meg, kocsmai szint alatt vannak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük